'; Achtergrond / Background | Words Service / Dienst Woorden / Service de Mots

Achtergrond / Background



Nederlands

Artistieke Praktijk

Sarah Vanhee is een kunstenares, performer en auteur, wiens werk de afgelopen twintig jaar nationaal en internationaal te zien was binnen podiumkunsten, beeldende kunsten, film en literatuur. Ze staat bekend om haar transdisciplinaire en cross-sectorale aanpak en voor het uitvinden van steeds originele kunstvormen. Haar artistieke praktijk situeert zich zowel binnen het institutionele kunstenveld als in de (semi-)publieke ruimte, bijvoorbeeld in gevangenissen, privé-woonkamers, open velden, vergaderzalen, parken, e.a. Met Dienst Woorden borduurt Vanhee verder op methodes van actief en diep luisteren als performatieve praktijk, centraal in haar oeuvre. Ze wordt regelmatig bijgestaan door andere woordverleensters die de praktijk in hun eigen taal, op hun eigen manier, lokaal vertolken.

De traditie van de publieke schrijver

Dienst Woorden ontstond nadat Vanhee – voor het eerst van haar leven - een publieke schrijver ontmoet had, maar die functie in eerste instantie verkeerd interpreteerde.

De publieke schrijver bestaat al sinds mensenheugenis. In verschillende voor-christelijke samenlevingen was het degene die de belangrijkste kennis inzake economie, recht, wetenschap en religie, verhalen en poëzie op schrift stelde, zodat die niet verloren zou gaan. Het was een uitzonderlijk metier, vaak doorgegeven van vader op zoon. Pas in de vroege middeleeuwen waren er ook vrouwelijke publieke schrijversMeestal was de rol gelinkt aan de Kerk, maar er waren ook stadsschrijvers die zich vooral bezighielden met het neerschrijven van geschiedenis of poëzie. Door de komst van de drukpers werd het handmatig kopiëren en neerschrijven van teksten overbodig. Daarna werd de publieke schrijver meer en meer iemand die gespecialiseerd was in een bepaalde legale of administratieve taal. Vandaag de dag betreft het meestal iemand die mensen helpt bij het begrijpen en samenstellen van teksten m.b.t. bureaucratische of formele taal: het opstellen van een CV, een sollicitatiebrief, legale briefwisseling, administratie i.v.m. wonen, verblijf, werk, etc. 

Vanhee was zich niet bewust van bovenstaande geschiedenis en functie van de publieke schrijver. Hierdoor dacht ze aanvankelijk, ten onrechte, dat een publieke schrijver iemand was die mensen hielp om persoonlijke, emotionele of poëtische gedachten onder woorden te brengen. 

De Dienst

Dienst Woorden tracht tegenwicht te bieden aan de snelle en vluchtige communicatie via sociale media en de steeds prominentere rol voor generatieve artificiële intelligentie. Ondanks alle technologische vooruitgang is er meer en meer eenzaamheid en maatschappelijk isolement. Er is weinig tijd om tijd te nemen; weinig aandacht voor wat aandacht vraagt. Wat zijn woorden voor wat moeilijk gezegd wordt?
De woordverleenster gaat mee in de specifieke articulatiewijze van iemand, de manier van naar de wereld te kijken, het verlangen om te communiceren. De woorden zijn nooit haar woorden, het zijn altijd de woorden van iemand anders, en zij is er om – door vragen te stellen, te luisteren, te herhalen – de woorden te laten bestaan en ze door intuïtie en inventiviteit voor en met de aanvra.a.g.st.er te structureren en in een vorm te gieten. 

In alle sectoren van de maatschappij is er een onhoudbare druk op of gebrek aan mensen die dienst verlenen. De aanwezigheid van Dienst Woorden als publieke dienst in een stad, is dan ook een uiting van poëtische en politieke weerstand. De verzoeken en de schrijfsels zijn niet alleen persoonlijk en individueel, ze zijn ook een uitdrukking van wat in deze tijd, in deze maatschappij, in sommige situaties of levensomstandigheden, niet makkelijk gezegd kan worden. Daarom worden ze hier ook voor een ruimer publiek ontsloten, via deze website en via publieke presentaties en installaties. 

English

Artistic Practice

Sarah Vanhee is an artist, performer and author whose work has been shown nationally and internationally within performing arts, visual arts, film and literature for the past 20 years. She is known for her transdisciplinary and cross-sectoral approach and for inventing ever-original art forms. Her practice is situated both within the institutional arts field and in (semi-)public space, for instance in prisons, private living rooms, open fields, meeting rooms, parks, etc. With Words Service, Vanhee elaborates on methods of active and deep listening as a performative practice, central to her oeuvre. She is regularly joined by other words providers who interpret the practice locally in their own language, in their own way.

The tradition of the public writer

Words Service came about after Vanhee met a public writer - for the first time in her life - but initially misinterpreted that role. The public writer has existed since time immemorial. In several pre-Christian societies, he was the one who wrote down key knowledge on economics, law, science and religion, stories and poetry, so that it would not be lost. It was an exceptional metier, often passed down from father to son. Only in the early Middle Ages were there female public writers. Usually the role was linked to the Church, but there were also town writers whose main occupation was to write down history or poetry. With the advent of the printing press, manual copying and typesetting became obsolete. Thereafter, the public writer increasingly became someone specialised in a particular legal or administrative language. Today, it is usually someone who helps people understand and compose texts in bureaucratic or formal language: drafting a CV, a job application letter, legal correspondence, administration related to housing, residence, work, etc. Vanhee was unaware of the above history and function of the public writer. As a result, she initially thought, wrongly, that a public writer was someone who helped people put personal, emotional or poetic thoughts into words.

Service

Words Service seeks to counterbalance the rapid and volatile communication through social media and the increasingly prominent role of generative artificial intelligence. Despite all the technological advances, there is more and more loneliness and social isolation. There is little time to take time; little attention given to what demands attention. What are the words for what is hard to say?
The words provider tunes into someone's specific mode of articulation, the way of looking at the world, the desire to communicate. The words are never her words, they are always the words of the other, and she is there - by asking questions, listening, repeating - to let the words exist and to structure and shape them through intuition and inventiveness, for and with the requester.

In all sectors of society, there is an unsustainable pressure on or lack of people providing service. The presence of Words Service as a public service in a city, then, is an expression of poetic and political resistance. The requests and writings are not only personal and individual, they are also an utterance of what cannot easily be said in this time, in this society, in some situations or life circumstances. That is why they are also disclosed here, to a wider audience, through this website and through public presentations and installations.